duminică, 9 martie 2008

Furnizorii declara razboi hipermarketurilor




Patronatele, sindicatele si organizatiile profesionale din industria alimentara si agricultura au denuntat ieri practicile marilor retele de magazine acuzate ca le impun taxe si contracte abuzive producatorilor si au solicitat o ancheta confidentiala din partea Consiliului Concurentei si a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, care sa investigheze posibile abuzuri ale retailerilor fata de furnizori.Producatorii sustin ca li se impun conditii contractuale ce le reduc substantial profiturile si conduc la o crestere artificiala a preturilor.
Consiliul Concurentei analizeaza

Alexe Gavrila, vicepresedintele Consiliului Concurentei, a precizat referitor la acest conflict izbucnit intre furnizori si retaileri: "Tot ce se intampla in acest moment pe piata, precum si raportul dintre furnizori si supermarketuri e in atentia noastra, se analizeaza, se lucreaza". Contactati telefonic pentru a discuta despre aceste acuzatii, reprezentantii unor supermarketuri precum Auschan, Carrefour si Plus au refuzat sa comenteze. Ministerul Agriculturii a anuntat ca va organiza o intalnire intre producatori si retaileri pe 19 martie pentru a media discutiile privind cresterea si transparenta preturilor.
Transparenta costurilor

"Actiunea noastra vizeaza scaderea presiunilor care vin dinspre supermaketuri si care impun conditii greu acceptabile. Practicile supermaketurilor au ca efect limitarea diversitatii de produse oferite consumatorilor si distrugerea unor magazine mai mici, de proximitate. La solicitarea noastra de a analiza cu marile retele de magazine aceste situatii nu exista inca prea multe raspunsuri, doar Carrefour exprimandu-si disponibilitatea pentru discutii", a declarat Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului National al Viei si Vinului. Sindicalistii din industria alimentara sustin cererile patronatelor. stefan Nicolae, presedintele Agrostar, considera ca trebuie sa existe o transparenta a costurilor pe tot traseul producatori-procesatori-retaileri, iar practicile care pot fi considerate abuzuri – cum ar fi taxa din spatele facturii, taxa de intrare in magazine, taxa de raft, taxa de deschidere pentru noile magazine, taxa de catalog, taxa de promotie – ar trebui sanctionate.

COSTURI

» In spatele preturilorPresedintele Patronatului Viei si Vinului a explicat fenomenul taxelor ascunse: "Daca, de exemplu, la un produs avem un pret de lista de 10 lei, pentru supermarket facem un discount de 5% si pe raft ajunge sa fie 9,5 lei. Dar daca la sfarsit facem calculul si socotim taxele, bonusurile si discounturile cerute de supermarket, constatam ca acel produs l-am dat cu 5 lei". Producatorii condamna insa acele bonusuri care nu au o influenta asupra pretului de vanzare, dar ele creeaza o mare presiune asupra costurilor furnizorilor.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 7 martie 2008

Niciun comentariu: