marți, 3 iunie 2008

Consumul de ulei a ajuns la saturatie


Romulus Cristea

» In perioada urmatoare, din cauza preturilor, consumatorii se vor orienta spre produse slab calitative.

» Romanii consuma anual de 2,2 ori mai mult ulei de floarea-soarelui decat vecinii lor din Ungaria.

» Producatorii de uleiuri comestibile si-au dublat vanzarile anul trecut pe fondul cresterii preturilor.

Uleiul este alimentul care s-a scumpit cel mai mult in ultimul an, cu 80%, contribuind la urcarea inflatiei. Pretul uleiurilor comestibile a crescut brusc incepand din vara anului trecut,insa volumul vanzarilor nu a scazut. Scumpirea rapida si brutala a acestui produs va avea insa doua efecte asupra consumatorilor: orientarea catre sortimente ieftine si reducerea consumului. Recolta buna de floarea-soarelui din acest an va mentine preturile la nivelul actual, cu o posibila reducere din septembrie, spun producatorii.

"Exportul ar putea fi reluat"
Seceta de anul trecut a facut ca Romania sa devina, din exportator de uleiuri comestibile, importator de seminte de floarea-soarelui si ulei brut. Daca in 2006 productia de seminte de floarea-soarelui a fost de 1,6 milioane de tone, anul trecut s-au obtinut circa 500.000 de tone, in conditiile in care pentru asigurarea necesarului intern este nevoie de 750.000 de tone. Fabricile de ulei au fost nevoite astfel sa importe materie prima fie din Uniunea Europeana, fie din alte tari ale lumii. Din vara anului trecut si pana in prezent, pretul uleiului a crescut cu 80%, pe fondul recoltei scazute. In Romania, consumul anual de ulei este de 260.000 tone/an.
"Romania a exportat an de an 10-20% din productia de ulei brut in tari precum Israel, Egipt, Turcia, Italia. Pentru prima oara, in perioada 2007-2008 nu s-au mai facut exporturi de ulei si nici de samanta de floarea-soarelui si rapita. Lucrurile s-ar putea schimba insa in perioada iulie-august, cand se anunta o productie buna la rapita, apoi in septembrie, cand se asteapta ca recolta de floarea-soarelui sa fie foarte buna", a declarat Vasile Leu, director general al SC Argus.

Criza a crescut profitul
Anul trecut, producatorii de ulei cu pierderi in 2006 au trecut pe profit. Vanzarile de ulei alimentar s-au dublat in 2007, pana la 516,2 milioane de lei (152,3 milioane de euro), in crestere cu 96,6% fata de anul precedent, conform unui studiu Nielsen.
Pentru perioada urmatoare, pana la recoltele de floarea-soarelui, rapita si soia, producatorii nu mai prevad vreo scumpire a uleiului.
"Nu am mai marit pretul la ulei din luna martie, iar din toamna exista toate premisele sa scada, in conditiile prognozarii unor recolte bune. Ramane de vazut care va fi tendinta pe plan mondial. Pentru a-si mentine cota de piata inclusiv pe perioada verii, firma noastra a trebuit sa importe inca de anul trecut doua vapoare de ulei brut, iar acum s-a cumparat samanta de floarea-soarelui din Bulgaria", a precizat Vasile Leu. In prezent, producatorii vand litrul de ulei de floarea-soarelui cu 5-6 lei plus TVA, pretul de magazin ajungand la 7-1,1 lei/litru.


Tendinte
» Scade consumul
Intrucat in perioada 2005-2006 pretul uleiului a scazut, consumatorii s-au orientat spre sortimente de calitate mai buna, insa, din acest an, situatia s-ar putea inversa, se mentioneaza intr-un raport al BCR-Erste Bank. Analistii estimeaza si o schimbare a obiceiurilor romanilor, care consuma anual 11 litri pe cap de locuitor, in timp ce in Ungaria si Austria se inregistreaza un consum de 7, respectiv 5 litri. In Romania, uleiul de floarea-soarelui reprezinta 95% din totalul uleiurilor comestibile consumate.
Foto: Romania libera
Articol aparut in ziarul Romania libera din 29 mai 2008

Niciun comentariu: