marți, 2 decembrie 2008

Criza aduce primele concedieri colective in industria auto

Romulus Cristea

» Societatea Subansamble Auto din Pitesti a anuntat ca va concedia, pe 1 decembrie, 800 de angajati din totalul de 3.600, ca urmare a scaderii comenzilor din partea Automobile Dacia si din partea altor companii straine cu care firma are contracte. Jumatate din productia fabricii de subansamble din Pitesti era destinata uzinei Dacia, cealalta jumatate fiind contractata la export.

Criza financiara a afectat puternic industria auto, companiile specializate anuntand scaderi semnificative ale vanzarilor. In Romania, la uzina Dacia Pitesti, parte a grupului Renault, intr-o perioada de doua luni au fost dispuse trei opriri temporare ale productiei, iar pana pe 7 decembrie, 9000 de muncitori au fost trimisi in concediu obligatoriu cu 85% din salariu. Stagnarea vanzarilor si oprirea productiei la singurul producator auto autohton, chiar pe perioade determinate, au antrenat perturbari ale activitatilor comerciale si de productie la toate firmele romanesti din industria auto, prima masura adoptata fiind disponibilizarea lucratorilor.

"Criza ne-a lovit din ambele parti, comenzile de la Dacia au scazut cu 20%, dar noi avem probleme si cu partenerii nostri externi, unde comenzile au scazut cu 40-50%. Suntem nevoiti sa luam aceasta masura de concediere colectiva si urmeaza sa vedem care este perspectiva si care va fi strategia noastra pentru 2009", a declarat directorul Subansamble Auto Pitesti, Gheorghe Badea, citat de Mediafax. Decizia conducerii are la baza faptul ca in lunile octombrie si noiembrie comenzile au scazut, iar perspectivele nu indica o imbunatatire a situatiei.

"Industria auto constituie o preocupare speciala nu numai la noi, ingrijorari existand in primul rand in SUA, dar si in tarile europene precum Germania, Italia, Franta. Industria auto trebuie privita in integritatea ei, pornind de la producatorii propriu-zisi, fabricantii de subansamble etc. Pentru deblocarea situatiei se impune sustinerea productiei prin diverse masuri promovate de stat, dar si producatorii trebuie sa-si reduca marja de profit pe produs pentru ca cumpararea sa continue sa se faca si prin credit. Trebuie mentionat ca pentru achizitionarea de autoturisme, 60% din clienti apelau la credite", a declarat Cristian Parvan, secretar general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). si alte companii din industria auto au anuntat de asemenea ca pregatesc oprirea temporara a productiei, concedieri sau neprelungirea unor contracte de munca pe perioada determinata. Leoni Mioveni a disponibilizat deja circa 10% din personal, iar 400 de angajati ai Elba Timisoara, respectiv 35% din personalul companiei, sunt in concedii obligaotrii cu 75% din salariu (un fel de somaj tehnic) pana pe 8 decembrie. Contractele de munca care expira in decembrie, ale angajatilor de la Elba, nu vor fi prelungite.


» Declin al vanzarilor
Declinul vanzarilor Dacia a inceput in luna octombrie a acestui an, cand principalul constructor autohton a vandut in Romania 6.664 masini fata de 9.094 unitati in octombrie 2007. Vanzarile Automobile Dacia au scazut, din datele preliminare, cu 30-50% in primele zece zile ale lunii noiembrie a acestui an fata de acelasi interval al anului trecut, a declarat directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont, care a mentionat ca aceasta tendinta s-ar putea mentine si in aceasta luna.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 2 decembrie 2008

Foto: FreePhotosBank

www.romanialibera.ro

Niciun comentariu: