duminică, 16 august 2009

Afacerile din transportul rutier au cazut cu 60%

Declinul din sectorul transportului rutier de marfuri si persoane a inceput in 2006, pe fondul unei suprasaturari a pietei, oferta depasind cu mult cererea, si a continuat pana in prezent, cand, din cauza crizei economice, piata transporturilor a cazut cu 60%. Printre cauzele care au determinat aceasta prabusire, reprezentantii transportatorilor indica taxele uriase si legislatia neunitara si deficitara.

Romulus Cristea

Afacerile din transportul rutier de marfuri si persoane sunt intr-o continua cadere libera, iar degradarea acestora conduce direct la cresterea numarului de accidente grave in care sunt implicate autovehiculele comerciale. Dupa ce, timp de mai bine de zece ani, pana in 2006, transporturile rutiere au cunoscut o crestere continua, suprasaturarea pietei si apoi, de la sfarsitul anului 2008, criza economica au condus la prabusirea afacerilor cu mai bine de 60%. Tendinta pentru lunile urmatoare nu este deloc incurajatoare. Luna august, considerata de transportatori ca fiind una "critica" (din cauza concediilor si a restrictiilor de circulatie), va aduce un nou val masiv de falimente in randul transportatorilor de marfuri generale.

"Taxele uriase si multitudinea de autoritati specifice sugruma transportatorul rutier roman, in timp ce in alte state acest sector economic este incurajat si subventionat. Reducerea cuantumului taxelor specifice reprezinta unica formula de stopare a declinului transporturilor rutiere si de directionare a putinelor acumulari catre siguranta si calitatea transporturilor. Un exemplu simplu este cel al taxei de drum (vigneta), a carei incasare este si asa deficitara din cauza sistemului prost si a coruptiei fara egal. Valoarea taxei de drum ar trebui corelata pana la depasirea recesiunii cu cifra de afaceri anuala inregistrata de companiile de transport, prin acest sistem statul urmand sa incaseze mai multi bani fara sa fie nevoie de alte investitii", a declarat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

In 2008, potrivit afirmatiilor lui Hagiu, taxa de drum reprezenta aproximativ 2% din cifra de afaceri a unui transportator, in timp ce acum ea se situeaza aproape de 10%, si acest exemplu se poate extinde la toate taxele suportate de catre transportatori. Pentru exemplificare, pentru un camion se plateste in medie o taxa de drum de 1.500 euro pe an. La ora actuala, un camion efectueaza maximum zece curse pe luna, mai mari de 300-400 kilometri, rulajul lunar fiind de 5.000 lei lunar. Rezulta ca pentru anul in curs cifra de afaceri realizata cu un camion este de aproximativ 60.000 lei/an (14.285 euro), de unde reiese ca taxa de drum este de 10% din rulajul realizat, de aproape cinci ori mai mare decat anul trecut.

Statistica FORT arata ca cele mai afectate transporturi rutiere sunt cele specia-lizate unui anumit tip de productie, cum ar fi transporturile frigo, materiale de constructii, textile etc. In acelasi timp, si transporturile de marfuri generale in afara Romaniei sunt afectate de lipsa exporturilor si importurilor, acestea scazand cu pana la 60% fata de perioada similara a anului trecut.
"Transporturile rutiere de persoane se afla, de asemenea, intr-un mare declin din cauza micsorarii drastice a fluxului de calatorii si a somajului, precum si a problemelor financiare ale cetatenilor din clasa sociala cu venituri minime. Un alt aspect important ce afecteaza grav acest sector de activitate este neplata subventiilor acordate unor categorii sociale defavorizate, lucru ce apasa tot pe umerii transportatorului de persoane ce acumuleaza datorii atat fata de furnizori, cat si fata de bugetul de stat. In acest moment, Ministerul de Finante are 5 luni intarziere la plata deconturilor pentru biletele subventionate", a precizat presedintele FORT.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 17 august 2009
Foto: Romania libera

Niciun comentariu: